Bisa Dipercaya

Akhirnya Siti Nurhaliza Umumkan Nama Bayi. Ini Maknanya

Siti Nurhaliza dan Bayi Perempuannya. Foto/dok

Sepekan setelah melahirkan, Ziti Nurhaliza penuhi janji. Ia akhirnya umumkan nama bayi perempuan, yang lagir 19 Maret lalu di sebuah rumah sakit di Kuala Lumpur, Malaysia. Siapakah nama bayi Siti dan Dato’ Sri Khalid Mohamad?

”Doa ini telah mencetuskan ilham untuk kami menamakan anakanda kami, Siti Aafiyah Binti Khalid,” tulis Siti di Instagram seraya unggah foto dan video si comel (cute) pipi merah.

Berita Sejenis
1 daripada 3.577

Siti dan sang suami memang sengaja umumkan wajah dan nama anak sepekan setelah buah hatinya lahir ke dunia. Acara tersebut bertepatan dengan akikah dan Maulid Nabi.

Momen bersejarah itu disiarkan live streaming di channel YouTube Siti, pukul 21.00 waktu Malaysia. Acara berlangsung lancar, meriah dan bertabur kebahagiaan.

“Setelah saya hamil, kami dapat ilham di Tanah Suci Makkah apabila suami sering baca satu doa pendek yang ada perkataan Aafiyah. Suami tanya, nak tak nama Aafiyah yang membawa maksud segala yang baik,” cerita Siti pada acara akikah anaknya di Malaysia, Minggu (25/3) malam.

Mendapatkan nama Aafiyah untuk putri pertama yang dinantikannya selama 11 tahun, Siti mengaku nama tersebut indah dan mudah diingat. Apalagi ada makna terdalam di balik nama Aafiyah.

“Nama ini dipilih berdasarkan doa Rasulullah kepada bapak saudaranya, Abbas, yang bertanya apakah doa terbaik untuk dibaca. Dalam doa itu menyebut perkataan Aafiyah, yang membawa maksud untuk menyelamatkan dari kesusahan yang menimpa, menjadi sehat dan mempunyai uang yang cukup,” ujar Datuk Khalid Mohamad Jiwa. (korankito.com/O tri/mbam)