Bisa Dipercaya

E-KTP TAMBAH SIRU BAE

KPK akhirnyo netepke Ketuo DPR RI, Setya Nopanto, sebagai tersangko dalem kasus korupsi KTP Elektronik atau E-KTP. Ketuo KPK, Agus Rahardjo, nyatoke kalu Setya Novanto tu didugo sudah mengkondisike pengadaan barang dan jasa E-KTP. Setya didugo punyo peran di dalem proses pengadaan E-KTP. Pecak itulah kiro berita tebaco di koran dan tejingok di tivi belum lamo ini.

Ya cacam, kato Cek Mamad dalem ati. Kareno idak nyangko nian kalu telibat dalem kasus korupsi E-KTP tu Ketuo DPR RI. Pejabat tinggi. Memang sebelumnyo la pernah pulok tebaco oleh Cek Mamad amon yang didugo telibat kasus E-KTP tu wong wong penting dan hebat galo. Dan jugo namo Ketuo DPR RI itu memang disebut sebut jugo.

Kito sebagai rakyat ini, galak dak galak kecewa dengan prilaku petinggi petinggi kito yang telibat dengan kasus E-KTP. Masalahnyo KTP tu penting nian untuk rakyat banyak. Hampir nak segalo urusan  yang bekaitan dengan administrasi merluke ktp, atau jugo jadi persyaratan utamo. Pecak contohnyo untuk ngurus pajak, nak minjem duit di bank, nak melamar gawean, nak ngeridit mobil atau motor, nak nggawek sim, jugo amon nak berangkat naek pesawat dan lain lain. Kadang amon tepepet kateik duit untuk ngisi bensin, wong percayo ngutangi amon kito ninggalke ktp.

Berita Sejenis

Polsek SU II Palembang Ringkus 10 Preman

Dijambret, Mahasiswi Kehilangan Ponsel

Mangkir Latihan, Nasib Bio Diserahkan Kepelatih

1 daripada 3.095

Arepan rakyat banyak ni, cengki bae yang telibat dengan kasus korupsi E-KTP tu dienjuk hukuman yang setimpal, sesuai dengan perbuatannyo. Sehinggo ke depannyo pacak jadi pelajaran, supayo gawe dak bener pecak itu idak terulang lagi.

Yang penting, selanjutnyo urusan pembuatan ktp tu pacak bejalan lancar. Kareno di kota Plembang dewek proses nak dapetke ktp tu saronyo minta ampun. Mano nggaweknyo la berimpit rimpit, pecak nak ngambek jatah sembako bae. Selesainyo idak tau kapan. Ado bae yang la setaun nggaweknyo, belum jugo kelar kelar. Alesannyo dak katek blanko.

Cuman belum lamo ini, waktu Wakil Walikota Plembang ngadoke sidak ke Dinas Catatan Sipil kota Plembang, ditemukenyo ribuan ktp yang sudah dicetak, tesimpen bae dijero kotak kardus di parak meja kerja pegawai catatan sipil tula. Idak langsung dibagikenyo.

Berita soal sidak Wakil Walikota Palembang ke Dinas Catatan Sipil tu moncol galo di koran, radio, tivi dan jugo internet.. Kendaan Cek Mamad, wartawan yang ado di kota plembang ni melok pulok ngontrolnyo, dengan caro ngenjuk khabar tindak lanjut dari sidak ibu Wakil Walikota Plembang tu. Apo la dibagike apo belum ktp yang tesimpen diero kardus tu.

Amun belum dibagike payu gancang gancang diberitake. Pecak itu jugo amon la dibagike.
Kareno sebenernyo nian, masyarakat kota plembang ni la nunggu galo, kapan nian ktpnyo pacak diterimo sampe ke tangannyo. Amon idak percayo tanyoilah sikok sikok wong yang ktpnyo idak kelar kelar tu.  Soalnyo kalu kateik ktp, laju gek saro pulok nak melok milih calon Walikota Plembang dan Wakil Walikota Plembang.

 

Ye dak.
Palembang, Juli 2017